Van Office 2016 naar Cloud-first voor Dignis

06.08.2024 • 3 minuten leestijd

Dignis zet grote stap in digitale transformatie: van Office 2016 naar Cloud-first Interstellar en Dignis hebben onlangs een belangrijke mijlpaal bereikt met de feestelijke ondertekening van een nieuw contract. Van private cloud en netwerken tot moderne werkplekken; Interstellar zorgt er straks voor dat alles soepel loopt bij Dignis, een zorgorganisatie die gespecialiseerd is in de psychiatrie en cognitieve problemen bij ouderen.

Zoektocht naar een betrouwbare IT-partner

Dignis zocht vanwege de ontvlechting met moederorganisatie Lentis naar een betrouwbare IT-partner. Interstellar heeft daarop de verantwoordelijkheid voor het beheer en de support van Microsoft-licenties bij Dignis overgenomen. Na een tijdelijke overname van deze dienstverlening heeft Interstellar met succes deelgenomen aan het lopende RFP-traject voor de gehele IT-omgeving. Gedurende deze tijdelijke invulling heeft Interstellar zich gepositioneerd als betrouwbare IT-partner.

Ontvlechting en nieuwe ICT-omgeving

Het doel van de ontvlechting is om twee volledig gescheiden ICT-omgevingen en afdelingen te creëren: één voor Lentis en één voor Dignis. Dignis zal beschikken over een geheel eigen ICT-omgeving en een nieuwe werkplek. De dienstverlening van Interstellar voor de zorgverlener omvat een breed scala aan ICT-oplossingen, waaronder;

  • een private cloud,
  • WAN-verbindingen en firewalls,
  • LAN-switches en access points,
  • tenant-beheer,
  • datacenter-diensten (zowel virtueel als back-up),
  • de implementatie van een moderne werkplek.

Fasering van de ICT-transitie

Momenteel werken de medewerkers van Dignis nog met Office 2016 en wordt gebruik gemaakt van een fileserver voor documentopslag. De overgang naar de nieuwe ICT-omgeving zal in twee fasen plaatsvinden. In de eerste fase worden alle bestanden van de fileserver gemigreerd naar cloud gebaseerde oplossingen zoals OneDrive, SharePoint en Teams, waarbij alle medewerkers overstappen op Office 365.

De tweede fase omvat de volledige implementatie van Modern Workspace voor ruim 1600 gebruikers, waarbij medewerkers toegang krijgen tot een nieuw ingerichte digitale werkomgeving met offline Microsoft 365 desktopapplicaties. Interstellar biedt daarbij ondersteuning en begeleiding om medewerkers vertrouwd te maken met hun nieuwe werkplek, zodat zij snel up-and-running zijn en zo efficiënt mogelijk te werk gaan.

Strategische upgrade levert voordelen op alle fronten

De implementatie van moderne werkplekken in tandem met cloud-oplossingen heeft voordelen voor zowel de IT-organisatie van Dignis als de medewerkers. Naast dat gegevens van Dignis voortaan uitstekend beschermd zijn tegen cyberdreigingen, biedt de eigen IT-voorziening de organisatie meer controle over hun IT-diensten. En dat op een manier die echt past bij de organisatie.

Ook voor medewerkers heeft deze stap voordelen. Zo hebben zij nu altijd en overal toegang tot documenten en verloopt samenwerken soepeler dan ooit. Dit verbetert de gebruikerservaring, flexibiliteit van medewerkers en ondersteunt een efficiëntere werkomgeving.

Feestelijke bezegeling

De samenwerking tussen beide partijen werd vastgelegd door Karste de Vries, Director Regional Sales bij Interstellar, en Inge Pesch, lid van de Raad van Bestuur van Dignis. Ter ere van dit moment schonk Interstellar een Twentse krentenwegge, symbool voor de ‘geboorte’ van deze samenwerking.

Deel artikel

Do you want to talk Infrastructure?

Peter Berg Interstellar_NoBG
Peter Berg Business Development Director
Kom in contact
Gradient | Interstellar