Complete IT-infrastructuur voor zorginstelling Dignis

18.04.2025 • 7 minuten leestijd

Binnen zes maanden een complete, moderne en goed werkende IT-infrastructuur voor zorginstelling Dignis

Toen Dignis besloot weer zelfstandig verder te gaan, stond ze voor een immense uitdaging: een complete IT-infrastructuur opzetten voor een organisatie met zo’n 1850 medewerkers en 600 werkplekken, diverse locaties en essentiële zorgtoepassingen. Met een harde deadline op 1 januari 2025 en een breed scala aan vereisten, was het tijd om een betrouwbare en innovatieve partner in de arm te nemen.

Een complexe scheiding

De van oorsprong zelfstandige zorginstelling Dignis maakte ruim tien jaar geleden de overstap naar Lentis. Hoewel de samenwerking prima verliep, bleek in de praktijk dat allebei de organisaties meer baat hadden bij een ontvlechting. Zorgdiensten opereerden al volledig zelfstandig, maar ondersteunende diensten, waaronder ICT, moesten opnieuw worden ingericht. ‘ICT was de laatste stap in het ontvlechtingsproces,’ vertelt Niels Kiers, manager ICT bij Dignis. ‘Het was een complexe operatie waarbij zowel technische infrastructuur als werkplekken volledig losgekoppeld en opnieuw opgezet moesten worden.’

Schaalbaar en toekomstbestendig

Om voor deze complexe puzzel de juiste IT-partner te vinden, zette Dignis een RFP-proces op. Na een intensieve selectieprocedure, waarin leveranciers hun ideeën en oplossingen konden presenteren, kwam Interstellar als winnaar uit de bus. ‘Interstellar kende onze situatie al deels vanwege hun samenwerking met Lentis, maar overtuigde ons vooral met hun schaalbare en toekomstbestendige aanpak,’ legt Kiers uit.

De aanpak

De opdracht was helder: een veilige, stabiele IT-infrastructuur en moderne werkplekken, waarbij Interstellar zich middels een outsourcing-constructie ontfermt over het beheer.

Implementatie in zes maanden

Binnen zes maanden migreerden 600 werkplekken en alle essentiële applicaties naar een stabiele, gebruiksvriendelijke omgeving - ruim op tijd dankzij strakke samenwerking.

Schaalbaar en toekomstbestendig

De nieuwe IT-infrastructuur is volledig schaalbaar en klaar voor groei, innovaties en veranderingen in het zorgproces.

Efficiënter werken voor medewerkers

Moderne werkplekken zorgen voor snellere systemen en minder handelingen. Resultaat: minder IT-frustratie, meer tijd voor zorg.

Klaar voor actie

Tussen augustus 2024 en 1 januari 2025 werkten de teams van Dignis en Interstellar nauw samen om de ontvlechting en de zelfstandige werkwijze te realiseren. Zo migreerde het netwerk, de beveiliging en de fileserver naar SharePoint en zijn de 600 werkplekken vervangen door nieuwe personal laptops of shared desktops. Allemaal in de tenant van Dignis en voorzien van een gebruiksvriendelijke Windows 11 werkplek.

Nadat dit succesvol was afgerond, zijn er in de twee maanden daarna verschillende verbeteringen doorgevoerd en is Dignis voorzien van een nieuwe Microsoft 365-tenant met migratie naar Office365. Tot slot zijn de applicatieservers, met medewerking van alle leveranciers, ondergebracht in een Private Cloud-omgeving en zijn SaaS-applicaties met SSO toegevoegd.

De doorlooptijd was uitzonderlijk kort maar we hebben onze deadline gehaald. Dat was toch wel essentieel voor dit project.’

Niels KiersManager ICT bij Dignis

Kracht van snelheid en samenwerking

Een van de grootste uitdagingen was de strakke planning. ‘Het hele project moest binnen zes maanden worden afgerond,’ legt Kiers uit. ‘Dat we dit gehaald hebben, is een compliment aan zowel het team van Interstellar als aan onze eigen mensen.’ Gedurende dit half jaar was de samenwerking intensief, maar bovenal effectief.

De algehele aanpak bestond uit directe lijnen, duidelijke communicatie, en waar nodig flexibiliteit. ‘Interstellar heeft zich echt als partner opgesteld. Ze dachten mee, signaleerden risico’s proactief en stelden alternatieve oplossingen voor wanneer dat nodig was.’

Impact op Dignis

De impact van de nieuwe IT-oplossing was meteen merkbaar. Waar medewerkers voorheen met verouderde systemen werkten, is de omgeving nu modern en gestroomlijnd. ‘De nieuwe werkplekken zijn een stuk sneller en moderner dan we voorheen gewend waren en medewerkers hoeven minder vaak hun wachtwoord in te voeren. Dat is niet alleen fijn, maar ook efficiënt,’ vertelt Kiers.

Daarnaast is de infrastructuur volledig voorbereid op toekomstige groei en eventuele veranderingen, en ook het zorgproces profiteert. Slimme technologieën, zoals valdetectie en cliëntgegevenssystemen, draaien nu stabieler en veiliger dan ooit tevoren. ‘We hebben de afgelopen tijd een solide basis gelegd waarop Dignis de komende jaren verder kan bouwen,’ vervolgt Kiers enthousiast.

Zonder wrijving geen glans

Ondanks dat het project succesvol is verlopen én afgerond, waren er ‘onderweg’ wel wat uitdagingen. Een belangrijk punt was de overgang van implementatie naar beheer. ‘De technische oplevering ging voorspoedig, maar we hadden het beheerteam achteraf gezien nog beter kunnen trainen om een soepelere overdracht te garanderen,’ vertelt Kiers.

Daarnaast ondervond het wifi-netwerk in de beginfase enkele keren uitval, wat direct impact had op de zorgprocessen. ‘Omdat domotica zoals valdetectiesystemen afhankelijk zijn van een stabiel netwerk, moest dit absoluut snel worden opgelost. Medewerkers moeten op ieder moment weten wanneer er iemand valt.’

Een laatste aandachtspunt was de onvolledig gemigreerde data van de ene Microsoft-omgeving naar de andere. ‘Dit was vooral voor de gebruikers een heikel punt, gezien zij hier het meeste last van ondervonden.’ Hoe dan ook is er vooral waardering voor Interstellars aanpak. ‘Ze maakten steeds de afweging: waar houden we vast aan een standaardoplossing en waar wijken we af om beter aan te sluiten bij onze situatie? Die flexibiliteit heeft ons enorm geholpen.’

Kiers kijkt met vertrouwen naar de toekomst. ‘Dankzij Interstellar kunnen we ons volledig richten op waar we goed in zijn, namelijk zorg bieden aan mensen die dat nodig hebben. En dat geeft energie.’

Deel artikel

Do you want to talk Infrastructure?

Reginald Gatling
Reginald Gatling Business Development Manager
Kom in contact
Gradient | Interstellar