Klantcase Zorggroep Sirjon: Uitgebreide ICT-vernieuwing voor betere zorg

19.07.2024 • 4 minuten leestijd

Zorggroep Sirjon, een aanbieder van gehandicaptenzorg en ouderenzorg, heeft met ondersteuning van Interstellar een ingrijpende IT-transformatie ondergaan. Dit omvatte de outsourcing van IT-diensten en de modernisering van hun infrastructuur om betere zorg te kunnen leveren.

Over Zorggroep Sirjon

Zorggroep Sirjon biedt liefdevolle zorg aan ouderen en mensen met een beperking in Nederland, gebaseerd op reformatorische waarden. Onze organisatie bestaat uit de zorginstellingen Siloah, Elim en Maranatha, verspreid over meer dan 20 locaties.

Er wordt intensief samengewerkt tussen beide partijen. Dat werkt goed voor ons. We worden echt ontzorgd en hoeven zo min mogelijk zelf te regelen.

Evert van LuttikhuizenManager Dienstencentrum, Sirjon

‘Wat gaan we uitbesteden?’

De organisatie stond voor de uitdaging om met beperkte financiële middelen haar zorgaanbod te verbeteren en de interne samenwerking te optimaliseren, met name in de ondersteunende diensten. Dat vroeg om een nieuwe visie op IT: welke activiteiten blijft Sirjon zelf doen en voor welke onderwerpen ontwikkelen we een outsourcing strategie? De 1.000 medewerkers door heel Nederland moesten zo goed mogelijk hun werk kunnen doen.

Sirjon’s IT-transformatie: Van achterblijvend naar vooruitstrevend

Evert van Luttikhuizen, manager van het DCS (Dienstencentrum Sirjon): “Toen we bezig waren de visie op IT helder te krijgen, bood Interstellar ons het volgende aan: geef ons een jaar, dan brengen we de volledige IT-omgeving in kaart: de ICT-infrastructuur, het kennisniveau en de hard- en software. Ook maken we een voorstel om jullie IT-omgeving op het gewenste niveau te brengen tegen een vast bedrag. Best een risico voor Interstellar, want je weet maar nooit wat je tegenkomt. Dat gaf ons het vertrouwen dat er commitment is.”

Interstellar heeft daarop een uitgebreid IT-vernieuwingsproject geïmplementeerd, inclusief het opzetten van een volledig beheerde werkplekomgeving en een strategische focus op dataveiligheid en compliance met de AVG. Dit omvatte de ingebruikname van geavanceerde back-up en beveiligingssystemen.

“Aan het begin van het traject had Sirjon een aantal uitdagingen. Zoals de achterblijvende IT-kennis van medewerkers, de sterk verouderde IT-omgeving, de toegenomen focus op data-security en de omschakeling van het zelf proberen te doen naar het samenwerken met een externe IT-partij”, vertelt Van Luttikhuizen.

“Ook Interstellar had uitdagingen. Zo waren er in het begin wat problemen met de capaciteit op de helpdesk. Interstellar vergrootte daarop de capaciteit hiervan. Dát is samenwerken: meedenken en ontzorgen. Ook mooi: toen we besloten onze IT te outsourcen, had dat natuurlijk gevolgen voor onze IT-medewerker. Interstellar besloot deze medewerker in dienst te nemen.”

Nieuwe IT-infrastructuur verbetert zorgkwaliteit

De nieuwe IT-infrastructuur heeft geleid tot verbeterde operationele efficiëntie en betere dataveiligheid. De werkplekken van alle zorgmedewerkers zijn nu volledig en veilig, zowel op kantoor als thuis, wat de kwaliteit van de zorg ten goede komt.

Van Luttikhuizen: “Voor onze Office 365-implementatie werken we naast Interstellar ook nog samen met een cloudspecialist, ook hier is Interstellar intensief bij betrokken. Er wordt intensief samengewerkt tussen beide partijen. Dat werkt goed voor ons. We worden echt ontzorgd en hoeven zo min mogelijk zelf te regelen. De strategische beslissing om IT te outsourcen is hiermee bevestigd.”

Betrouwbare IT-omgeving waarborgt zorgcontinuïteit

Dankzij de samenwerking met Interstellar heeft Zorggroep Sirjon haar IT-strategie kunnen herzien en uitvoeren, wat resulteerde in een betrouwbare IT-omgeving die de continuïteit van zorg waarborgt. De organisatie is nu beter voorbereid op toekomstige technologische ontwikkelingen en uitdagingen.

“Sirjon heeft het erg gewaardeerd dat Interstellar zich vanuit partnership aan onze uitdaging gecommitteerd heeft. Er wordt eerlijk en transparant aangegeven wat niet en vooral wel mogelijk is. Dit schept vertrouwen, wat een goede basis is voor een langdurige samenwerking. Het is fijn dat men de ‘taal’ van de zorg spreekt en begrijpt wat nodig is. Zowel complexe vraagstukken als een zorgmedewerker die een wachtwoord is vergeten worden met plezier besproken en geholpen. Dat wordt als erg prettig ervaren. We zijn geen nummer, maar merken dat Interstellar bijdraagt aan het bereiken van onze doelen”, besluit Van Luttikhuizen.

Deel artikel

Do you want to talk ?

Peter Berg Interstellar_NoBG
Peter Berg Business Development Director
Kom in contact
Gradient | Interstellar