De voordelen van een contact center in Microsoft Teams

Raymond Dohmen
Raymond Dohmen 13.11.2024 • 4 minuten leestijd

Bekijk linkedin Raymond Dohmen is Lead Technical Consultant at Interstellar

Voor veel mensen is het opstarten van Microsoft Teams het eerste wat ze doen als ze hun laptop ’s ochtends opstarten. Teams is de centrale plek waar we samenwerken, communiceren via chat, documenten delen, vergaderen en onze taken beheren. Als je ook Teams Phone gebruikt, is gebruik je het zelfs om mee te bellen. Met inmiddels 320 miljoen actieve gebruikers en meer dan 90 miljoen die gebruikmaken van Teams Phone (dec. 2023), blijkt wel dat organisaties massaal overstappen van verouderde telefoniesystemen naar Teams Phone.

De voordelen van bellen met Teams Phone

Met Teams Phone gebruik je één applicatie voor zowel interne als externe telefoongesprekken, zonder dat je andere apps of apparaten nodig hebt. Dit betekent dat je je privé 06-nummer niet hoeft te delen, aangezien je vaste zakelijke nummer is gekoppeld aan je Teams-app en je dus op die manier mobiel bereikbaar bent.

Een ander voordeel is dat je bereikbaar bent, zelfs als je niet op kantoor bent. Ga je op vakantie? Dan schakel je eenvoudig je gesprekken door naar een collega, zodat je tijdens je vrije dagen niet wordt gestoord. In een eerder blog hebben we alle functies van Teams Phone uitgebreid besproken.

Waarom een Contact Center?

Hoewel Teams Phone een uitstekende basis biedt, is het voor veel organisaties niet voldoende. Vaak zijn er geavanceerde telefoniefunctionaliteiten nodig, zoals die van een receptiebedienpost of een klantenserviceplatform met inzicht in wachtrijen, wachttijden en gemiddelde afhandelingsduur van gesprekken. Door een Contact Center for Microsoft Teams toe te voegen, breng je al deze geavanceerde functies naar je Teams-omgeving.

De voordelen van een Contact Center in Microsoft Teams

  1. Integratie van meerdere communicatiekanalen

    Een Contact Center in Microsoft Teams biedt de mogelijkheid om diverse communicatiekanalen, zoals WhatsApp, webchat, Facebook Messenger en Twitter, te integreren. Hierdoor beheer je alle inkomende communicatie vanuit één centrale plek. Het grote voordeel hiervan is dat de klant zelf het meest geschikte communicatiemiddel kiest en er voor de medewerker niets verandert, welke keuze de klant ook maakt.

  2. Alles in één systeem

    Door je Contact Center in Teams te integreren, bespaar je een extra systeem. Het resultaat? Efficiëntere tijdsbesteding en meer aandacht voor de klant. Alle communicatiekanalen worden vanuit één plek beheerd, wat niet alleen tijd bespaart, maar ook de kwaliteit van de service verhoogt.

  3. Directe toegang tot klantinformatie

    Een ander groot voordeel van een Contact Center in Teams is de koppeling met het CRM-systeem. Wanneer een klant contact opneemt, krijg je direct inzicht in de klantinformatie. Met één klik heb je toegang tot gegevens zoals eerdere contactmomenten, openstaande tickets en lopende bestellingen. Hierdoor spelen medewerkers snel en efficiënt in op de behoeften van de klant.

  4. Realtime rapportages en analyses

    Met de realtime rapportagemogelijkheden van een Contact Center in Teams, heb je gedetailleerd inzicht in het gedrag van je klanten en de prestaties van je medewerkers. Je ziet welke communicatiemiddelen klanten prefereren, waar ze contact over opnemen, hoelang gesprekken duren en wanneer de drukste momenten zijn. Deze inzichten helpen je om roosters te optimaliseren en je klantenservice efficiënter in te richten.

Altijd en overal beschikbaar

Microsoft Teams is een geïntegreerd systeem dat op elk apparaat en op elk moment beschikbaar is. Of je nu thuis werkt, op kantoor of vanuit het buitenland; je kunt altijd en overal toegang krijgen tot je werk, wat bijdraagt aan de algehele efficiëntie.

Klaar voor een Contact Center in Teams?

Bij de implementatie van een Contact Center for Teams kijken we zorgvuldig naar de specifieke behoeften van jouw organisatie. We gaan graag met je in gesprek om ervoor te zorgen dat je de best mogelijke oplossing voor jouw bedrijf krijgt.

Deel artikel

Do you want to talk Productivity?

Raymond Dohmen
Raymond Dohmen Project Consultant
Kom in contact
Gradient | Interstellar