Het in topconditie houden van gebouwen is van groot belang. Wie het beheer van zijn gebouw namelijk niet goed op orde heeft, kan te maken krijgen met onnodige kosten of een kortere economische levensduur. Maar door de opkomst van thuiswerken en e-commerce staan gebouwen vaker leeg. Andere gebouwen – zoals supermarkten en sommige kantoren – draaien juist weer op volle bezetting. Bij Interstellar merken we dat gemeenten zich afvragen hoe ze vandaag de dag optimaal omgaan met gebouwbeheer. In deze blog geven we antwoord op die vraag.
Nederland heeft heel wat vastgoed, dat een grote economische waarde vertegenwoordigt. Toch wordt het onderhoud van gebouwen die gemeenten bezitten vaak beperkt tot het ‘blussen van brandjes’. Denk bijvoorbeeld aan het ad-hoc herstellen van een muur die plotseling afbrokkelt of elektriciteitsproblemen die steeds voorlopig worden opgelost. Het is bovendien niet altijd vanzelfsprekend dat diegene die het gebouw gebruikt, dit ook beheert. Soms wordt het beheer uit handen gegeven omdat er bij gemeenten niet altijd iemand in loondienst is die dit voor zijn of haar rekening kan nemen. Natuurlijk moeten ook die serviceverleners beschikken over de juiste plannen en gedetailleerde informatie.
Bij deze twee zaken zien we hetzelfde probleem: de laatste versie van de bouwplannen of het digitale gebouw in BIM stemt niet exact overeen met het werkelijke gebouw. Er is dus niet alleen behoefte aan het centraliseren van gegevens, het is ook belangrijk dat die gegevens zo precies mogelijk zijn. Alleen zo is projectmatig werken mogelijk.
Daar komt nog bij dat er vaker thuis wordt gewerkt, waardoor gebouwbeheerders hun taken niet altijd even snel of eenvoudig kunnen uitvoeren. Een gebouwbeheerder moet een gebouw namelijk gedetailleerd inventariseren, op de hoogte blijven van de relevante wetgeving en keuringen, meerjarenonderhoudsplanningen uitstippelen en budgetteren, communiceren met de gebruikers van het gebouw en conditiemetingen organiseren.
Hoe houd je als ambtenaar, die gemeentelijke gebouwen in topconditie moet houden of brengen, het overzicht? Een goede online werkplek, waarmee je ook thuis kan werken en welke 100% veilig is, is meer dan ooit van belang. Om optimaal te werken moeten gebouwbeheerders BIM-data immers altijd eenvoudig kunnen bewaren en raadplegen. Niet alleen de waarde van het vastgoed blijft op die manier behouden, maar ook de mogelijkheden en de productiviteit van gebouwbeheerders nemen toe.
Met BIM Workspace wordt één versie van de waarheid op één centrale plek bewaard, die na de oplevering van het gebouw beschikbaar wordt gesteld aan diegene die het gebouw beheert. BIM-extracten worden met andere woorden niet langer ongestructureerd bewaard of rondgestuurd. Zo ziet de gebouwbeheerder eenvoudig waar onderhoud moet plaatsvinden en kan deze preventief ingrijpen.
Het resultaat? De samenwerking tussen verschillende partners – die het onderhoud en de reparatie van elektriciteit, sanitair of andere zaken – op zich nemen, is sterker dan ooit tevoren.
Wil jij weten hoe je gemeentelijk vastgoed efficiënter kunt beheren? Onze BIM-experts delen graag hun kennis tijdens een vrijblijvend adviesgesprek. Vul het formulier in en ontdek binnenkort wat de mogelijkheden zijn voor jouw gemeente.
Deel artikel