Dat grote delen van de zorgsector toe zijn aan een digitale sprong vooruit mag geen geheim heten. Maar hoe verbeter je de zorgkwaliteit op een manier waarmee ook zorgprofessionals gebaat zijn?
De digitale zorgwerkplek zet je in als facilitator om de zorgkwaliteit te verbeteren. Stel je voor: één centrale omgeving voor zorgverleners waar alle applicaties en data beschikbaar zijn voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Een plek waar je samenwerking stimuleert, informatie makkelijker uitwisselt en patiëntgegevens inzichtelijk zijn. Dit betekent efficiënter werken en meer tijd overhouden voor patiëntenzorg.
Digitale zorgverlening heeft diverse voordelen. Door data te verzamelen, analyseren en toe te passen, werk je aan een behandeling op maat.
Zo is de zorgverlener hiermee in staat om:
Door alle informatie centraal te bundelen en in diverse systemen beschikbaar te stellen, is het werk van de zorgverlener een stuk makkelijker en leuker. Naast goede patiëntenzorg betekent dit ook betere communicatie met je interne medewerkers, meer betrokkenheid en een vormt een dergelijk platform een stimulans voor interne kennisdeling als medewerkers er wetenswaardigheden met elkaar uitwisselen.
Stel je voor: één geïntegreerd platform waar alle elektronische patiëntendossiers (EPD’s) & cliënten dossiers (ECD) beschikbaar zijn. Met communicatiekanalen zoals mail en chat, planning- en roostersystemen, het intranet met de kennisbank en protocollen en alle overige applicaties. Eenvoudig in gebruik, volledig aanpasbaar en optimaal beveiligd om de beste zorg te verlenen.
Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat zorgverleners de nieuwe werkprocessen niet direct onder de knie hebben. Het vraagt tijd en training (adoptie) om alle middelen efficiënt te gebruiken. Makkelijker werken (het resultaat) betekent uiteindelijk meer tijd voor zorg en daarmee het stellen van betere diagnoses en een verbeterde zorgkwaliteit.
Werk daarom stapsgewijs toe naar een digitale zorgwerkplek en kijk naar de (her)inrichting van het zorgproces. Door medewerkers te voorzien in een makkelijkere en leukere werkplek weet je ze eerder te behouden voor de zorg. Goed personeel is namelijk al lastig te vinden, maar met de juiste XLA – beleving onder de medewerkers – ben je in staat het verloop te reduceren.
Samen met automatisering van administratieve taken en het minimaliseren van foutmarges vormt een optimale beleving van de digitale zorgomgeving de sleutel tot betere zorgkwaliteit.
Digitalisering van het zorgproces vereist een lange adem. Om de transformatie succesvol te laten verlopen, heb je wat geduld nodig. Het draait om verhelpen van operationele issues en goede ondersteuning van de betrokken verantwoordelijken van waaruit IT-knelpunten ontstaan.
Vanuit CIO oogpunt dient IT een strategische rol te hebben. Iemand moet als eindverantwoordelijke de regie voeren op de gehele informatievoorziening. Een CIO helpt daarin bij de optimale inrichting en het realiseren van organisatiedoelstellingen. Door een werkgroep met proceseigenaren te creëren, worden de IT-knelpunten aangepakt. Bepaal met onderstaande stappen hoe je de digitale sprong aanpakt.
Investeren in de juiste tooling en expertise maakt niet alleen het werk voor de zorgprofessional leuker, maar biedt ook betere zorg voor de patiënt. Kortom, digitalisering in de zorg is essentieel voor efficiënte en data-gedreven zorgverlening.
Ben je naar aanleiding van deze blog benieuwd naar hoe wij de ideale digitale zorgwerkplek mogelijk maken? Wij adviseren je graag bij jouw gedigitaliseerde zorgwerkplek om de zorgkwaliteit te verbeteren.
Deel artikel